Våra böcker

Ikea – en kulturhistoria

Klicka för större bild - IKEA

Ikea säljer inte bara design. Ikea säljer också Sverige och Skandinavien. Men är det Ikea som behöver Sverige eller är det Sverige som behöver Ikea?

Föreställningar om Sverige som ett demokratiskt, solidariskt och socialt rättvist välfärdssamhälle används för att marknadsföra bokhyllan "Billy" och soffan "Tylösand". Men även staten Sverige lyfter fram Ikea för att blåsa liv i den nationella identiteten och lansera Sverige utomlands.

Provläs boken

295 kr

ISBN:

9789173538169

Antal sidor:

180

Bandtyp:

Inbunden

Status:

Finns i lager

Författare:

Sara Kristoffersson

Ämne:

Kulturhistoria

Pris:

295 kr

Utgivningsår:

2015-09-18

Pressklipp

I den välskrivna boken "Ikea – En kulturhistoria" går designhistorikern och konstvetaren Sarah Kristoffersson i närkamp med möbelvaruhusets odödliga mytologi.
Mattias Hagberg, Göteborgsposten

”Ikea. En kulturhistoria” ger en bild av ett företag som lever och genomsyras av den existerande konsumtionskulturen men rättfärdigar sig självt med anknytning till Sverige, till svenskt samhällsengagemang och genuin svenskhet. Författaren konstaterar att företaget knappast behöver Sverige, men däremot bilden av Sverige. Hennes analyser och granskning ger många intressanta vinklingar och fördjupar förståelsen av beroendet mellan Ikea och vårt land. Boken tillför viktig kunskap både till en akademisk och en populärvetenskapligt intresserad läsekrets.

Förhoppningsvis kan Kristofferssons granskning av företaget leda till en förnyad och mer djupgående debatt om orden svensk och svenskhet samt hur de används.

Ingrid Giertz-Mårtenson, Svenska Dagbladet

Tycker du att denna bok verkar bra ska du inte missa:


Signums svenska kulturhistoria 8. 1900-talet
 
Svenska möbler